Sidor

12 okt. 2012

Islandsföredrag

Häromveckan var jag inbjuden till Naturum Getterön för att hålla ett föredrag om Island och dess bevingade invånare. I nästan två timmar berättade jag om min vistelse i landet sommaren 2011 och visade bilder av alla sorters fåglar och landskap från Island, kontrasternas land. Christopher Gullander, naturumvärd på Getterön tillika god vän till mig, skrev ett fint referat från kvällen som följer nedan.

En man, ett föredrag och ett land - en resa till Island



Igår kväll blev det helt plötsligt mörkt i Varberg. En onsdagskväll i början av oktober. Regnet öste ner. In kom en ung man med ljust hår och blå byxor: Peder Winding. Han laddade in sina bilder i min dator. Slog på projektorn och tog oss med på en resa till Island i bilder med landskap, vulkaner, varma källor, fåglar, storslagen natur och mycket mer. Han visade karaktärsarter för landet som strömand, isländsk rödspov, fjällripa och rödvingetrast. Inte minst fick publiken se många havslevande arter som tretåig mås, spetsbergsgrissla, lunnefågel, stormfågel och havssula bland mycket annat. En art som jag personligen fascinerades av under föredraget var den svartnäbbade islommen. Han visade en närbild på islommen med dess röda öga, den schackrutiga ryggen och den oerhört läckra halsboan. Alla i publiken rös av förtjusning. Peder hade lyckats fånga denna isländska karaktärsart till punkt och pricka. Han beskrev också hur det var att höra det ödesmättade lätet. Det var som att känna den isländska ödsligheten omfamna en.

Peder vistades i landet under en vecka. De bilade runt hela ön. Han lyckades sannerligen komma hem med ett ypperligt bildmaterial trots den korta vistelsen. Jag tror det var många i publiken som blev sugna på Island. Det räcker att se en strömand på bild och saken är biff. Eller vad säger ni?

LÄNK: Naturum Getteröns blogg: En man, ett föredrag och ett land – en resa till Island

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar