Sidor

17 nov. 2011

Lyckat föredrag om fågelfotografi

Nunnestenskvätta/Pied wheatear Oenanthe pleschanka, 16/11-2011 Grimsholmen, Falkenberg
Under gårdagskvällen höll jag som planerat ett föredrag, eller som man också kunde komma att kalla det en workshop kring fågelfotografi och fågelfotografering. Jag gick genom både stort och smått, och betade mig igenom utrustningsfrågan, det rent fototekniska (bländare, slutartid, ISO, autofokusmetoder), hur man på bästa sätt kommer nära fåglarna, kompositionsmodeller och sortering plus bildbehandling. Två och en halv timme är en kort tid för att hinna gå igenom alltsammans, men väljer man ut precis det som krävs för att få en inblick, väcka en tanke inom varje område så har man kommit långt, tycker jag. Det mest grundläggande i Photoshop är det många som behöver öva på och lära sig. Intet ont menat, men bland dagens extremt stora bildmaterial på internet ser jag alltför många som i mitt tycke inte har behandlat bilderna på ett rättvist sätt. De har helt enkelt bättre bildmaterial än vad de sedan har behandlat det till. (Okej, nu sticker jag lite ut hakan här, så no offence bara min lilla åsikt!). Tackar alla deltagare igår för en trevlig sammankomst och så får vi se hur vi jobbar vidare med fågelfoto inom KOF.

Bilden av en nunnestenskvätta var den bild som redigerades under bildkvällen och härstammar från gårdagens lilla drag upp till Grimsholmen söder om Falkenberg igår. Fantastiskt samarbetsvillig och, om man så vill, lättfotad fågel (höhöhö).

3 kommentarer:

  1. Peder, du är kung hälsar Gulan, Ralle och Wicks!

    SvaraRadera
  2. Fast ni är ju de nya kungarna av Tylösand (eller var det Självik?)

    SvaraRadera
  3. Synd Peder att jag missade din workshop, hade nog behövts lite ny input för redigering för mig ockå. Valde bruntrasten istället!!! / Ulf Ståhle

    SvaraRadera